Sieci Multi Channel Network (inaczej sieć MCN lub sieć wielokanałowa) to sieci partnerskie zrzeszające artystów internetowych ze wszystkich kanałów: YouTube’a, Instagrama i innych. Takie sieci to zazwyczaj agencje zewnętrzne, które wyszukują artystów internetowych i zrzeszają ich ze sobą. Sieci MCN oferują szereg usług takich jak poszerzanie grona odbiorców.
Rodzaje kanałów w sieci partnerskiej
Wyróżnia się dwa rodzaje kanałów w sieciach wielokanałowych:
- kanały stowarzyszone;
- kanały należące do sieci i obsługiwane przez nią.
Pierwszy wymieniony rodzaj, to kanały zarządzane przez sieci partnerskie. Prawa do treści na tych kanałach należą jednak wciąż do twórców. Jest to najczęstszy typ kanałów w sieciach partnerskich. Drugi rodzaj jest mniej częstszy, gdyż te kanały w pełni należą do sieci partnerskiej i są przez nią zarządzane. Prawa autorskie do treści na tych kanałach należą do sieci partnerskiej.
Wady i zalety sieci partnerskich
Dużą zaletą dołączenia do sieci partnerskiej jest dostęp do reklamodawców. Współpraca z reklamodawcami może być niekiedy ciężka, a znalezienie ich czasochłonne. Sieć MCN ściąga z twórcy ten nieprzyjemny obowiązek pośrednicząc pomiędzy twórcą a reklamodawcą. Jest to też duża pomoc w kwestii prawnej i finansowej. Z drugiej strony, jeśli twórca chciałby współpracować samodzielnie z reklamodawcą, to może być to dla niego kłopot, jeśli sieć partnerska zastrzegła w umowie wyłączność.
Dużą wadą jest w pewnym sensie ograniczona wolność kreacji. Przy tworzeniu materiału partnerskiego konieczna jest akceptacja treści przez agencję. Im większy twórca, tym zazwyczaj ma więcej wolności twórczej, ale mniejsi gracze mogą czuć się stłamszeni. Z drugiej strony, właśnie ci twórcy z mniejszym zasięgiem i doświadczeniem mogą zyskać w ramach współpracy porady oraz pomoc.